Modlitwa, którą nas nauczył sam Jezus Chrystus, jak zapominana. Szukamy różnych modlitw zapominając o Tej.
A jest to niesamowita modlitwa! I wszystko ma w Niej swoje miejsce nieprzypadkowo.
Dla głębszego jej poznania do modlitwy sercem - w częściach z Katechizmu Kościoła Katolickiego.
"STRESZCZENIE CAŁEJ EWANGELII"
2761 "Modlitwa Pańska jest rzeczywiście
streszczeniem całej Ewangelii"
6
. "Gdy Pan przekazał
nam tę formułę modlitwy, dodał: <<Proście, a będzie
wam dane>> (Łk 11, 9). Każdy może więc kierować ku
niebu różne modlitwy według swoich potrzeb, ale zaczynając
zawsze od Modlitwy Pańskiej, która pozostaje modlitwą
podstawową"
7
.
2762 Po ukazaniu, że Psalmy są zasadniczym pokarmem
modlitwy chrześcijańskiej i łączą się z prośbami modlitwy
"Ojcze nasz", św. Augustyn kończy:
Zbadajcie wszystkie modlitwy, jakie znajdują
się w Piśmie świętym, a nie wierzę, byście mogli znaleźć
w nich coś, czego nie zawierałaby Modlitwa Pańska
8
.
2763 Całe Pismo święte (Prawo, Prorocy, Psalmy)
zostało wypełnione w Chrystusie
9
. Ewangelia jest "Dobrą
Nowiną". Jej pierwsza zapowiedź została streszczona przez
św. Mateusza w Kazaniu na Górze
10
. Modlitwa do naszego Ojca
znajduje się w samym centrum tej zapowiedzi. W tym kontekście
znajduje swe wyjaśnienie każda prośba z modlitwy przekazanej
nam przez Pana:
Modlitwa Pańska jest najdoskonalszą z
modlitw... W niej prosimy nie tylko o to, czego możemy słusznie
pragnąć, ale także w kolejności, w jakiej należy tego
pragnąć. Modlitwa Pańska nie tylko uczy nas prosić, ale
także kształtuje wszystkie nasze uczucia
11
.
2764 Kazanie na Górze jest nauką życia, Modlitwa
Pańska jest modlitwą, ale zarówno przez tę naukę, jak i
modlitwę Duch Pana nadaje nowy kształt naszym pragnieniom,
wewnętrznym poruszeniom, które ożywiają nasze życie. Jezus
swoimi słowami uczy nas tego nowego życia i poucza, by prosić
o nie w modlitwie. Od prawości naszej modlitwy będzie także
zależała prawość naszego życia w Nim.
2765 Tradycyjne wyrażenie "Modlitwa Pańska"
(to znaczy "Modlitwa Pana") oznacza, że modlitwy do
naszego Ojca nauczył nas i dał nam ją Pan Jezus. Ta modlitwa
pochodząca od Jezusa jest rzeczywiście jedyna: jest
"Pana". Z jednej strony, przez słowa tej modlitwy
Jedyny Syn przekazuje nam słowa, które dał Mu Ojciec
12
: On
jest Nauczycielem naszej modlitwy. Z drugiej strony, jako Słowo
Wcielone, Jezus zna w swoim ludzkim sercu potrzeby swoich braci i
sióstr oraz objawia je nam: On jest wzorem naszej modlitwy.
2766 Jezus nie pozostawia nam jednak jakiejś formuły
do mechanicznego powtarzania
13
. Jak w każdej modlitwie ustnej,
przez Słowo Boże Duch Święty uczy dzieci Boże modlitwy do
Ojca. Jezus podaje nam nie tylko słowa naszej synowskiej
modlitwy, ale równocześnie daje Ducha, przez którego stają
się one w nas "duchem i życiem" (J 6, 63). Co
więcej, na dowód i dla umożliwienia naszej synowskiej modlitwy
Ojciec "wysłał do serc naszych Ducha Syna swego, który
woła: Abba, Ojcze!" (Ga 4, 6). Nasza modlitwa
wyraża przed Bogiem nasze pragnienia. Ojciec, "Ten, który
przenika serca... zna zamiar Ducha... że przyczynia się za
świętymi zgodnie z wolą Bożą" (Rz 8, 27). Modlitwa do
naszego Ojca łączy się z misterium posłania Syna i Ducha.
2767 Ten nierozłączny dar słów Pana i Ducha
Świętego, który ożywia je w sercach wierzących, Kościół
otrzymał i przeżywał już od swoich początków. Pierwsze
wspólnoty modliły się słowami Modlitwy Pańskiej "trzy
razy dziennie"
14
w miejsce "osiemnastu
błogosławieństw", będących w użyciu w pobożności
żydowskiej.
2768 Według Tradycji apostolskiej Modlitwa Pańska
jest w sposób istotny zakorzeniona w modlitwie liturgicznej.
Pan uczy nas modlić się wspólnie za
wszystkich naszych braci. Nie mówi On "Ojcze mój",
któryś jest w niebie, lecz "Ojcze nasz", aby nasza
modlitwa była zanoszona w jednym duchu za całe Ciało
Kościoła
15
.
We wszystkich tradycjach liturgicznych Modlitwa Pańska
stanowi integralną część Godzin większych świętego
Oficjum. Ale przede wszystkim w trzech sakramentach
wtajemniczenia chrześcijańskiego uwydatnia się jej charakter
eklezjalny:
2769 W chrzcie i w bierzmowaniu
przekazywanie (traditio) Modlitwy Pańskiej oznacza nowe
narodzenie się do życia Bożego. Ponieważ modlitwa
chrześcijańska polega na mówieniu do Boga samym słowem
Bożym, dlatego ci, którzy są "ponownie do życia
powołani... dzięki słowu Boga, które jest żywe"
(1 P 1, 23), uczą się wzywać swojego Ojca tym jednym słowem, którego
On zawsze wysłuchuje. Od tej pory mogą to czynić, gdyż
niezatarta pieczęć namaszczenia Duchem Świętym została
wyciśnięta na ich sercu, uszach, wargach, na całej ich
synowskiej istocie. Dlatego również większość komentarzy
patrystycznych do modlitwy "Ojcze nasz" jest skierowana
do katechumenów i neofitów. Gdy Kościół modli się słowami
modlitwy "Ojcze nasz", wtedy zawsze modli się i
doznaje miłosierdzia lud "nowo narodzonych"
16
.
2770 W liturgii eucharystycznej Modlitwa Pańska
ukazuje się jako modlitwa całego Kościoła. Objawia się jej
pełny sens i skuteczność. Umieszczona między Anaforą
(Modlitwą eucharystyczną) a obrzędami Komunii świętej, z
jednej strony streszcza wszystkie prośby i modlitwy
wstawiennicze wyrażone w epiklezie, a z drugiej strony wyraża
prośbę o wejście na Ucztę Królestwa, której antycypacją
jest Komunia sakramentalna.
2771 W Eucharystii Modlitwa Pańska ukazuje
także eschatologiczny charakter jej próśb. Jest to
modlitwa właściwa "czasom ostatecznym", czasom
zbawienia, które zostały zapoczątkowane wraz z wylaniem Ducha
Świętego, a które wypełnią się wraz z powrotem Pana.
Prośby skierowane do naszego Ojca - w odróżnieniu od modlitw
Starego Przymierza - opierają się na urzeczywistnionym już raz
na zawsze misterium zbawienia w Chrystusie Ukrzyżowanym i
Zmartwychwstałym.
2772 Z tej niewzruszonej wiary wypływa nadzieja,
która ożywia każdą z siedmiu próśb. Wyrażają one
westchnienia obecnego czasu, czasu cierpliwości i oczekiwania, w
którym "jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy"
(1 J 3, 2)
17
. Eucharystia i modlitwa "Ojcze nasz" są
nastawione na przybycie Pana: "aż przyjdzie" (1 Kor 11, 26).
2773 W odpowiedzi na prośbę swoich uczniów
("Panie, naucz nas modlić się": Łk 11, 1) Jezus
powierza im podstawową modlitwę chrześcijańską: " Ojcze
nasz".
2774 "Modlitwa Pańska jest rzeczywiście
streszczeniem całej Ewangelii"
18
, "najdoskonalszą z modlitw"
19
. Znajduje się ona w centrum Pisma świętego.
2775 Została nazwana "Modlitwą
Pańską", ponieważ pochodzi od Pana Jezusa, Mistrza i
wzoru naszej modlitwy.
2776 Modlitwa Pańska jest właściwą modlitwą
Kościoła. Stanowi integralną część Godzin większych
świętego Oficjum i sakramentów wtajemniczenia
chrześcijańskiego chrztu, bierzmowania i Eucharystii.
Włączona w Eucharystię, ukazuje "eschatologiczny"
charakter zawartych w niej próśb, w pełnym nadziei oczekiwaniu
Pana, "aż przyjdzie" (1 Kor 11, 26).
Przypisy:
6 Tertulian, De oratione, 1 i 10. 7 Tertulian, De oratione, 10. 8 Św. Augustyn, Epistulae, 130, 12, 22: PL 33, 502. 9 Por. Łk 24, 44. 10 Por. Mt 5-7. 11 Św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, II-II, 83, 9. 12 Por. J 17, 7. 13 Por. Mt 6, 7; 1 Krl 18, 26-29. 14 Didache, 8, 3. 15 Św. Jan Chryzostom, Homiliae in Matthaeum, 19, 4: PG 57, 278 D. 16 Por. 1 P 2,1-10. 17 Por. Kol 3, 4. 18 Tertulian, De oratione, 1. 19 Św. Tomasz z Akwinu, Summa theologiae, II-II, 83, 9.
z Katechizmu Kościoła Katolickiego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz